Als je de app opent, ga je meteen naar het scherm waar de actie is… parkeren. Hier geeft de app een suggestie van de zone waarin je je mogelijk bevindt, maar je kan met weinig moeite ook de juiste zone opzoeken via straatnaam, kaart of postcode. Op de kaart kan je nuttige popups aanzetten, afhankelijk van je prioriteiten, kosten of kans op een plekje. De app heeft natuurlijk nog veel meer functionaliteiten, maar die zijn makkelijk en snel te vinden wanneer je ze nodig hebt: belangrijke zaken zitten onder belangrijke knoppen, bijzaken in submenu’s.
Hoewel de algemene toegankelijkheid dik in orde is, zijn er een paar kleine dingen die deze app geen topper maken op dit vlak. Het contrast in kleuren wanneer ‘dark mode’ aanstaat, is niet goed: donkergrijze knoppen op een donkergrijze kaart. De instelling ‘gesproken scherm’, staat bij het menu onderaan, maar neemt onder andere ook het share-screen mee. Dit zijn net de details die de app tot de top zouden kunnen tillen.
De complexiteit van EasyPark is echt een enorme verbetering ten opzichte van die van parkeermeters. Alle benodigde informatie die je nodig hebt om te parkeren, staat in je scherm; prijs, zonenummer en je nummerbord. Hier hebben we helemaal niets op aan te merken.
‘Positieve impact’ is een moeilijke categorie om EasyPark op te beoordelen. De app heeft de angst voor de aflopende parkeermeter weggenomen en heeft parkeren per minuut genormaliseerd, dus heeft daarmee zeker een positieve impact gemaakt . Toch vinden wij het in deze tijd van klimaatproblemen moeilijk om apps die het autogebruik bevorderen, meer dan 3 sterren te geven.