Misschien ken je TodayTomorrow als een club bekwame designers en app developers. Dat zijn we inderdaad, maar onze apps zijn – net als bij Tony Chocolonely – slechts het topje van de ijsberg. Het grootste deel van ons werk bevindt zich onder de oppervlakte. Naast het ontwikkelen van apps, coachen we bijvoorbeeld startups die CO2-uitstoot verminderen, denken we mee over manieren om kinderen veerkrachtiger te maken bij een scheiding, spelen we een rol in het vormgeven van de toekomst van de geestelijke gezondheidszorg en maken we het programma van Londens grootste culturele centrum online toegankelijk voor iedereen. Kortom, we bieden meer dan alleen apps.
Tijdens ons werk stellen we voortdurend de vraag welke ervaringen betekenisvol zullen zijn in de toekomst. We richten ons daarbij op de mensen achter de apps. Onze drijfveer is niet alleen technische innovatie, maar vooral ook de sociale impact die onze apps kunnen hebben. Het prachtige aan digitale innovaties is dat je zelfs op kleine schaal al een verschil kunt maken. Acht jaar geleden zeiden we tegen elkaar: “Hoe gaaf zou het zijn als we één familie kunnen helpen beter voor elkaar te zorgen?” De champagneflessen werden ontkurkt toen we dat realiseerden met de lancering van onze mantelzorg-app, Fello. Onze ambitie groeide snel, want sociaal ontwerp ondersteund door digitale technologie biedt ook mogelijkheden om op grotere schaal impact te hebben. We proberen ook op andere sociale gebieden een schaalbare invloed te hebben. Hoe kan de interactie eruitzien tussen een longverpleegkundige en iemand met astma? Of hoe kunnen we op een betekenisvolle manier seksuele voorlichting geven aan mensen met een verstandelijke beperking?
Dit klinkt allemaal erg kumbayaya maar we gebruiken juist technieken uit de startup-wereld om het proces concreet te maken. En ook een beetje zakelijk. We omarmen de filosofie van build, measure, learn. Kleinschalig en tastbaar werken uitstekend in het domein van sociale innovatie, waar vaak te veel gepraat wordt. Bovendien voegen we een vleugje zakelijk inzicht toe door na te denken over financiën en groei. Dit is essentieel om een concept duurzaam te maken, zelfs zonder subsidies.
Elke creatieve maker heeft de neiging om zijn of haar invloed uit te breiden, voorbij de grenzen van zijn of haar vaardigheden. In ons geval betekent dit dat we voortdurend zoeken naar manieren waarop onze apps de samenleving diepgaand kunnen beïnvloeden en positieve verandering teweeg kunnen brengen. De vraag is dus: hoe kunnen ontwerpers en ontwikkelaars zich verder ontwikkelen om breder inzetbare creatieve professionals te worden?
Ik schrijf dit artikel als een oproep: ik ben enorm geïnteresseerd in hoe andere makers omgaan met dit vraagstuk. Hoe kun je je bedrijfsprocessen zo vormgeven dat je producten (onze apps) hun eigen grenzen overstijgen en het bredere systeem op een diepgaande manier beïnvloeden voor sociale verbetering? Hoe voorkom je dat je vastloopt in louter praktische digitale oplossingen en hoe creëer je ruimte om opgedane inzichten buiten je app-project toe te passen?
Ben je een ontwerper, maker, ontwikkelaar, ondernemer, start-up oprichter en deel je deze uitdaging? Stuur me een e-mail op bart@todaytomorrow.nl en kom langs voor een kop koffie!