April 10, 2021
  •  
5 min

Een grote missie maak je waar door klein te denken

Een grote missie maak je waar door klein te denken

Aantrekkelijker, gebruiksvriendelijker en simpeler. Daar gaan we voor bij todaytomorrow. Een van de mooiste voorbeelden van wat wij doen is Moonback. Daarmee bieden wij een eerlijker platform om hotelkamers aan te bieden en te boeken. Een missie die perfect bij ons past en waar we graag ruimte aan wilden geven. Hoe je zo’n idee uit de grond stampt? We nemen je mee, aan de hand van zeven quotes.

Het begon met Beterboeken…

Niels Meijssen was in het voorjaar van 2020 lang niet de enige die zich boos maakte over de manier van handelen van Booking.com. Ondanks de miljardenwinsten van het bedrijf, klopte het tijdens de eerste coronagolf toch aan voor staatssteun. Die boosheid transformeerden wij in een missie: werk maken van een eerlijkere economie. We creëerden de kans om ervoor te gaan. Razendsnel werd een landingspage voor crowdfunding opgetuigd. Bijna een jaar later is de Beterboeken-cocon ontpopt tot een internationaal merk: Moonback.

Laten we tech-optimisme niet overdrijven

Bart: "Moonback is een reactie op de platformeconomie. Er is in de samenleving een enorm tech-optimisme. We denken dat alles opgelost kan worden met techniek. Platforms beloven mooie dingen. Ze maken ons leven makkelijker en comfortabeler. Maar met het succes komen ook de machtige investeerders. Winstgevendheid wordt belangrijker dan de missie waarmee de startup ooit begon. Booking.com is een voorbeeld van een bedrijf waar Moonback een reactie op geeft. Maar ook bedrijven als Thuisbezorgd, Airbnb en Uber dragen in onze ogen niet bij aan een eerlijke economie. Wij zetten daarom in op initiatieven om het tij te keren."

Johan: "Het mooie is dat wij allemaal op dezelfde manier in de wedstrijd zitten. Het gaat bij ons niet om koste wat kost zoveel mogelijk verdienen. Wat is jouw persoonlijke missie en waar wil je naartoe? Voor het realiseren van goede ideeën is altijd ruimte. Niels was er klaar voor om van zijn goede idee serieus werk te maken."

Crowdfunding werkt nog beter als je mensen weet te raken met een missie
Een grote missie maak je waar door klein te denken

Johan: "We zagen al snel dat we Moonback er niet even bij konden doen. Er moest ruimte komen om een team te vormen dat er vol voor kon gaan. “Niels, jij moet de kar trekken”, zeiden wij. Er werden andere mensen aangehaakt en we startten een crowdfunding."

Bart: "We hebben er in de crowdfundingcampagne voor gekozen om de missie van een eerlijker verdienmodel centraal te zetten. Het merk en het verhaal erachter hebben we scherp neergezet. Van het product hebben we niets laten zien."

Johan: "En dat is een uitdaging, omdat bij startups het product meestal centraal staat. Regelmatig kregen we de vraag: wat voor platform is het dan precies? Soms was het verleidelijk om toch antwoord te geven, maar we hebben het nooit gedaan. Als je het concreet maakt, sla je het idee al snel plat. Dan is Moonback een boekingsplatform vergelijkbaar met Booking.com."

Bart: "Het gaat erom dat we een eerlijke speler willen zijn. Wij concurreren op missie. En blijkbaar zijn mensen ontvankelijk voor het verhaal dat het eerlijker moet. Twee miljoen euro opbrengst van 1524 investeerders zegt genoeg."

Wij denken als een startup, bij elk project, groot of klein
Een grote missie maak je waar door klein te denken

Johan: "Betrokken zijn bij de oprichting van startups is een belangrijk deel van ons werk. De synthese tussen het realiseren van eigen projecten en projecten voor klanten is er altijd geweest. Het avontuur dat we met Moonback aan wilden gaan, past daarom helemaal bij ons. Het sluit aan op onze visie en we hebben alle startup-kennis in huis."

Bart: "Met die kennis kunnen we veel doen voor bedrijven die willen innoveren en een nieuw digitaal product op de markt willen brengen. Klanten komen vaak bij ons met een groot en in beton gegoten plan. Laten we eerst eens beginnen met zoeken naar de focus in wat je wilt bereiken. Wat is het kleinste product dat we zo snel mogelijk op de markt kunnen zetten?"

Ga met eindgebruikers in gesprek

Johan: "Veel plannen en ideeën worden aan de tekentafel bedacht en lijken fantastisch. Mijn advies is: ga eerst eens met mensen praten. Dan leer je pas echt hoe je een goed product kunt maken. Een goed product is gebaseerd op luisteren en het goed begrijpen van de eindgebruiker."

Bart: "Als je dat luisteren en begrijpen slim aanpakt, kost het je amper tijd en levert het superveel op. We zitten vaak met allerlei aannames in ons hoofd. Daardoor loop je het risico dat je energie stopt in dingen die je helemaal niet nodig hebt."

Denk in kleine stappen in plaats van te groot

Johan: "Klanten zoeken vaak naar een bepaalde (financiële) zekerheid. Terwijl in het werken volgens de startup-methode juist veel onzekerheid zit. Je weet namelijk niet precies waar je naartoe gaat."

Bart: "Wij proberen doelen te verkleinen, op te knippen in losse stukken. Wat is nu echt je probleem en hoe lossen we dat op? En hoe kunnen we de kleinste vorm zo snel mogelijk realiseren? Dat zijn belangrijke vragen. Het is de kunst om niet te ingewikkeld te doen en gewoon te beginnen! Moonback is daarvan een ultiem voorbeeld."

Een goed team is het halve werk

Johan: "Als je een startup wilt laten slagen dan moet je daar keihard aan werken. Het is niet iets wat je er een beetje bij kunt doen. Het voordeel voor Moonback is dat er twee partners zijn vrijgemaakt om er fulltime aan te kunnen werken. Naast Niels is Michael Noom er volop bij betrokken en verantwoordelijk voor de techniek."

Bart: "Als startup is het moeilijk om direct een goed team klaar te hebben staan om een product te bouwen. Een project zoals Moonback heeft bij todaytomorrow daarom echt een voorsprong. Er is een zevenkoppig team van developers en designers dat meewerkt. Dat is een heel ander uitgangspunt dan in je eentje op zoek gaan naar de experts die je nodig hebt."

Johan: "Ons team bestaat uit mensen die allemaal een sterke drang tot vernieuwing hebben. Zowel in projecten als in technieken die we inzetten. Daardoor trekken wij vooral mensen met een sterke ondernemersgeest aan. Mensen die liever niet steeds hetzelfde kunstje doen en die het tof vinden om iets supergoeds te maken…"

We gaan voor gebruiksvriendelijk, aantrekkelijk en simpel