August 10, 2021
  •  
2 min

Ik testte een prototype en mijn tante vond het maar niks

Ik testte een prototype en mijn tante vond het maar niks

Je website of app ziet er strak uit, je huisstijl komt goed uit de verf. Maar hoe weet je of een ontwerp het juiste effect heeft? Om daarachter te komen doen we goed voorbereide kwalitatieve en soms kwantitatieve gebruikerstesten. Maar soms wil je even iets kleins testen. Wanneer je twijfelt of een bepaalde knop wel zo logisch is als jij denkt, bijvoorbeeld. In dat geval kan dat gewoon op een verjaardag.

Testlocatie: verjaardag

Deze keer test ik een ‘add to basket’-knop voor Moonback en daarvoor zet ik een zeer pragmatische testmethode in. Testlocatie: de verjaardag van mijn zus. Het enige wat ik verder nodig heb is mijn smartphone en enkele gewillige gasten. Ter voorbereiding heb ik in designprogramma Figma een aantal schermen aan elkaar gekoppeld. Die synchroniseer ik met de app op mijn telefoon.

Testpersoon: mijn tante

Nadat ik mijn zus heb gefeliciteerd, zie ik mijn tante aan de andere kant van de kamer staan. Ze zwaait enthousiast en komt naar me toe. We hebben het over vakanties, hoe je leuke hotels vindt en over Moonback. Mijn tante is iemand die diep in haar hart het liefst naar een reisbureau gaat, in plaats van zelf te zoeken met behulp van online filters en zoekvelden. Deze online wereld voelt soms wat onwennig, maar ze ontkomt er tegenwoordig ook niet meer aan.

Ik testte een prototype en mijn tante vond het maar niks

De usertest

Dat maakt mijn tante de ideale testpersoon! Als zij begrijpt hoe dit prototype werkt, dan zitten we op de goede weg met ons ontwerp. Ik geef haar mijn telefoon en een kleine, afgebakende opdracht. Ook vraag ik haar om te vertellen wat ze denkt en doet. Ze tuurt een tijdje geconcentreerd naar het scherm en zegt niks. Ze scrolt wat heen en weer, tikt wat op het scherm. Maar de functie die wij aan de knop hebben gegeven, ontgaat haar volledig. Iets waarvan wij dachten dat volkomen logisch is, blijkt niet te werken. Je zou kunnen denken dat het aan de digitale vaardigheden van mijn tante ligt. Maar mijn collega Johan, die de test doet bij een bezoekje aan zijn schoonouders, komt terug met hetzelfde testresultaat.

Ik testte een prototype en mijn tante vond het maar niks

Pragmatisch testen

Ik weet genoeg: de knop heeft gefaald, de test is geslaagd. Het is duidelijk dat we terug moeten naar de tekentafel voor iets beters. Zo’n laagdrempelig en makkelijk in te zetten onderzoek onder enkele proefpersonen geeft je waardevolle inzichten. Bij todaytomorrow zetten we vaker dit soort snelle uiterst pragmatische methodes in. Een tool als Figma is daarbij goud waard. In combinatie met een duidelijke taak voor je testpersoon en het stellen van scherpe vragen, check je of je aannames kloppen. We willen iets maken wat intuïtief klopt. Of dat echt zo is leer je op deze manier. Zo weet je zeker dat jouw gebruiker straks op een intuïtieve manier de weg vindt binnen jouw website of app.

De kunst van pragmatic user testing

  • Je hebt nodig: een eenvoudig prototype en je interviewskills.
  • Je hebt scherp wat je precies wilt weten. Zet in op een klein en afgebakend element, zoals een knop op je website.
  • Stel specifieke vragen en geef duidelijke opdrachten aan je testpersoon.
  • Vraag je testpersoon hardop te denken, zodat je weet hoe hij navigeert en wat zijn reactie daarop is. Houd daarbij emoties in de gaten! Wat mensen zeggen is een, maar hoe ze iets doen is nog veel belangrijker.
  • Een stuk of vijf á zes proefpersonen voor dit type usertest is voldoende.
  • En… doe deze laagdrempelige usertest gerust op een verjaardag, bij je schoonouders of tijdens de buurtbarbecue.

Wat ga ik voor jou testen op de volgende verjaardag? Mail of bel als je wilt weten wat onze diensten voor jouw organisatie kunnen doen.