Deze keer test ik een ‘add to basket’-knop voor Moonback en daarvoor zet ik een zeer pragmatische testmethode in. Testlocatie: de verjaardag van mijn zus. Het enige wat ik verder nodig heb is mijn smartphone en enkele gewillige gasten. Ter voorbereiding heb ik in designprogramma Figma een aantal schermen aan elkaar gekoppeld. Die synchroniseer ik met de app op mijn telefoon.
Nadat ik mijn zus heb gefeliciteerd, zie ik mijn tante aan de andere kant van de kamer staan. Ze zwaait enthousiast en komt naar me toe. We hebben het over vakanties, hoe je leuke hotels vindt en over Moonback. Mijn tante is iemand die diep in haar hart het liefst naar een reisbureau gaat, in plaats van zelf te zoeken met behulp van online filters en zoekvelden. Deze online wereld voelt soms wat onwennig, maar ze ontkomt er tegenwoordig ook niet meer aan.
Dat maakt mijn tante de ideale testpersoon! Als zij begrijpt hoe dit prototype werkt, dan zitten we op de goede weg met ons ontwerp. Ik geef haar mijn telefoon en een kleine, afgebakende opdracht. Ook vraag ik haar om te vertellen wat ze denkt en doet. Ze tuurt een tijdje geconcentreerd naar het scherm en zegt niks. Ze scrolt wat heen en weer, tikt wat op het scherm. Maar de functie die wij aan de knop hebben gegeven, ontgaat haar volledig. Iets waarvan wij dachten dat volkomen logisch is, blijkt niet te werken. Je zou kunnen denken dat het aan de digitale vaardigheden van mijn tante ligt. Maar mijn collega Johan, die de test doet bij een bezoekje aan zijn schoonouders, komt terug met hetzelfde testresultaat.
Ik weet genoeg: de knop heeft gefaald, de test is geslaagd. Het is duidelijk dat we terug moeten naar de tekentafel voor iets beters. Zo’n laagdrempelig en makkelijk in te zetten onderzoek onder enkele proefpersonen geeft je waardevolle inzichten. Bij todaytomorrow zetten we vaker dit soort snelle uiterst pragmatische methodes in. Een tool als Figma is daarbij goud waard. In combinatie met een duidelijke taak voor je testpersoon en het stellen van scherpe vragen, check je of je aannames kloppen. We willen iets maken wat intuïtief klopt. Of dat echt zo is leer je op deze manier. Zo weet je zeker dat jouw gebruiker straks op een intuïtieve manier de weg vindt binnen jouw website of app.
Wat ga ik voor jou testen op de volgende verjaardag? Mail of bel als je wilt weten wat onze diensten voor jouw organisatie kunnen doen.