Een illustratie van veelgehoorde ideeën die een goedwillende klant kan aandragen. App designer zijn is een voortdurend spel van touwtje trekken spelen met je klant. Als UX designer zit ik nu zo’n 7 jaar in het vak, en iedere dag fascineert deze strijd me weer. Deze blog is daarom een ode aan die strijd.
Als app designer zit je vaak in een ongemakkelijke spagaat. Op links je klant die je betaalt om zijn idee tot leven te roepen. Op rechts je ontwerpfilosofie om eindgebruikers het perfecte product te bieden, ongehinderd door ongeschikte hersenspinsels van helaas vaak diezelfde klant. Welke kant van het kwartje je ook kiest, je komt er bekaaid vanaf. Of een blije klant die de winkel uitloopt met een mediocre app, of een perfecte user flow maar een klant die zich ongehoord voelt.
Ik noem deze strijd ook wel de designer spagaat. En intussen ben ik ervan overtuigd geraakt; een goed ontwerpproces bloeit op van een constructieve ruzie met je klant. Je wilt immers niet meer features, maar minder. Het moet, die ongemakkelijke discussies, juist omdat ze in dienst staan van de kwaliteit die je beoogt met de app.
In mijn optiek zijn consessies vaak de ergste vijand van een goede app. Je kunt als ontwerper niet iedereen pleasen en alle wensen inwilligen. Je wilt immers geen wildgroei aan features. Als je het poldermodel toepast op een app eindig je met een houtje-touwtje constructie die dreigt uit elkaar te vallen bij iedere nieuwe update. Mijn collega ontwerper en developer Johan probeert daarom al langer het motto ‘niet more is better, maar less is more’ bij todaytomorrow ontwerpers en klanten naar binnen te fietsen.
Welke features wel, welke niet? Het is een hele kunst de juiste balans te vinden. Een goede app straalt in zijn eenvoud. Vaak zijn dit soort apps het resultaat van een lang, uitdagend en soms slopend designproces. Een proces van wikken en weken. De doordachtheid en het heerlijke a-ha-moment wanneer de puzzel samenvalt. Dat bereik je alleen door continu kritisch te zijn. En geen concessies toe te laten die afbreuk doen aan de kwaliteit die de eindgebruiker ervaart. Je moet als designer sterk in je schoenen staan. Maar als het je lukt, die balans vinden, heb je een voltreffer. De app werkt prachtig, de klant is blij. Dat pakt niemand je meer af.
Een goede app straalt in zijn eenvoud. Vaak zijn dit soort apps het resultaat van een lang, uitdagend en soms slopend designproces.
Elien Phernambucq
Interactie ontwerper
Mijn filosofie is dat een ontwerpproces juist opbloeit van een constructieve ruzie met je klant. Pittige discussies over welke features wel en welke niet. En eigenlijk zijn het geen ruzies, zoals deze titel een beetje blunt suggereert, maar is juist het proces van samen ‘kiezen’ interessant. Het zijn vaak strategische beslissingen. Ik lever in op dit, maar dan mag die andere functie wel simpeler. Hierin speelt ook prioritering van features een grote rol. De waarde voor de eindgebruiker is de stip die je daarbij beiden op de horizon moet houden.
En ja, het is soms vermoeiend om de criticaster uit te hangen. Om ’nee’ te verkopen in plaats van ‘ja’. Het is namelijk veel verleidelijker om te pleasen, in plaats van voet bij stuk houden. Zeker wanneer de ideeën voor extra features komen van de klant die je paycheck betaalt. En toch moet het, die discussies, zolang ze maar in dienst staan van de kwaliteit van de app. Bovendien creëer je op deze manier ruimte om design features uit te nodigen waar jij en je klant bij aanvang van het project niet van hadden durven dromen. Features die juist beter het einddoel van de app dienen. Features die verrassen, waarde leveren of een glimlach op het gezicht van de eindgebruiker toveren. Dit zijn vaak de features die de pragmatische ‘spec list’ overstijgen en dus een ‘battle’ waard zijn.
Jeff Bezos (CEO Amazon) ontleent zijn innovatiekracht aan de visie “be stubborn on the vision, and flexible on the details”. Met die doeltreffende strategie krijgt hij veel in beweging en uiteindelijk alles voor elkaar. Voor app designers stel ik voor dit om te vormen naar “be stubborn on the vision, and clever on the details”. Hiermee wil ik zeggen dat discussies niet zouden moeten gaan over welke kleur mooier is, maar over welke UX-flow het best de waarde van de app naar boven haalt. Het gaat niet om ijdelheid of smaak, maar om met slimme oplossingen te komen die enerzijds inwilligen wat de klant van je vraagt, maar anderzijds geen ruis geven voor de eindgebruiker.
In ons app development team zeggen we vaak tegen elkaar “als ontwerper ben je ambassadeur van de eindgebruiker.” En een eindgebruiker mag geen last hebben van de discussie die het team achter de schermen heeft gevoerd. Dus hoe moeilijk het soms ook is, we moeten met de slimste oplossing komen. De oplossing die in lijn ligt met de impact die je beoogt met de app.
Als app ontwerper ben je ambassadeur van de eindgebruiker.
Elien Phernambucq
Interactie ontwerper
Een app kan altijd beter, simpeler, cleaner. Een goede designer maakt dingen kleiner in plaats van groter. Het is iemand die features schaaft in plaats van bijplakt. Iemand van het kaliber ‘travelling light’ die met weinig features een voltreffer weet te maken. En iemand die een discussie niet uit de weg gaat.
Ben jij een ondernemer met een goed idee, maar heb je geen team om het te maken? Dan raad ik je tijdens je zoektocht naar een goede partij van harte aan niet de designer aan te nemen die je het meest naar je pijpen danst, maar degene te kiezen die tijdens de eerste kennismaking de meest kritische vragen durfde te stellen.
PS. Dank aan de altijd enthousiaste Ties Schotel, hij hielp deze blog schrijven!
PS. Dank aan de altijd enthousiaste Ties Schotel, hij hielp deze blog schrijven!