September 14, 2022
  •  
10 min

Gebruikers betrekken in de ontwikkeling van je app. Waarom eigenlijk?

Gebruikers betrekken in de ontwikkeling van je app. Waarom eigenlijk?

Het ontwikkelen van een goede app of dienst kan niet zonder gebruikersinterviews. Het houden van deze interviews helpt je om aannames te valideren en nieuwe inzichten op te doen. Gebruikersinterviews afnemen klinkt ingewikkeld, maar als je het slim aanpakt is het zo gedaan. In dit artikel gaan we in op hoe je zo’n interview opzet en welke vragen je stelt in welke fase.

Soorten interviews in iedere fase van de ontwikkeling van je app

Binnen iedere fase van het ontwikkeltraject, doen we gebruikersonderzoek en maken we het product beter. Welke vragen je stelt, hangt af van de fase en wat je wil onderzoeken. Binnen todaytomorrow onderscheiden we drie verschillende fases. De eerste fase gaat over het bepalen wát het product moet zijn (define), vervolgens gaan we vormgeven hoe het product eruit komt te zien (design) en als laatste gaan we het realiseren (development). In alle drie de fases doen we gebruikersonderzoek.

Definefase: samen met gebruikers definiëren wat het product moet zijn

Een nieuwe app of dienst start meestal met een idee of een probleem. Voor we direct lekker aan de slag gaan, moeten we eerst scherp krijgen wat nu écht het probleem is. Vragen waar we in deze fase op ingaan zijn:

  • Leeft dit probleem ook bij de beoogde doelgroep?
  • Hoe kijken de gebruikers naar het probleem?
  • Hoe belangrijk is het probleem in relatie tot alle andere zaken waar ze iedere dag druk mee zijn?
  • Wat hebben ze al gedaan om het probleem op te lossen?

Sommige producten of diensten lossen niet per se een probleem op. Dit is echter geen reden om de interviews dan maar over te slaan. Hoe beter jij je doelgroep begrijpt, hoe beter je in staat bent om een product te ontwikkelen dat aansluit bij hun leefwereld.

Uit deze definefase komen er vaak verschillende inzichten voort. In één of meerdere sessies breng je deze inzichten vervolgens samen met je eigen belangen of de belangen van stakeholders. Denk aan vragen als:

  • Zit er een goede business case aan het oplossen van het probleem?
  • Sluit het aan bij de capabilities die je als organisatie hebt?
  • Hoe onderscheidend is het oplossen van deze problemen?

De definefase eindigt altijd met een scherpe scope voor design of er wordt juist besloten om niet verder te gaan met de ingeslagen richting.

Designfase: je oplossing toetsen bij gebruikers

In de eerste fase weet je wat er leeft bij gebruikers, maar hun problemen kun je natuurlijk op allerlei manieren oplossen. Tijdens de designfase gaan we met gebruikers in gesprek om te kijken hoe goed we hun probleem hebben opgelost. We maken een Figma-prototype en een interview-guide. Daarin vragen we onder andere:

  • In hoeverre is het product duidelijk?
  • Sluit het product aan bij wat ze zoeken?
  • Zijn er dingen overbodig of missen er juist zaken?

Vaak testen we in deze fase ook al enigszins de usability. Dit type onderzoek richt zich vooral op vragen als:

  • Is de structuur duidelijk?
  • Zijn de teksten begrijpelijk?
  • Snappen mensen de verschillende knoppen?

De designfase kun je meerdere keren herhalen, afhankelijk van hoe goed je in staat bent geweest het probleem van de gebruiker op te lossen. Mochten er grote conceptuele wijzigingen zijn (je product gaat écht iets anders doen dan je eerst dacht), dan kun je het beste opnieuw gebruikersinterviews doen. Kleine verbeteringen in de gebruikservaring zijn vaak relatief eenvoudig door te voeren.

De designfase sluit je af met een goed gedefinieerd concept dat je kunt gaan realiseren. Dit concept bestaat vaak uit 10-20 van de belangrijkste schermen van je applicatie.

Gebruikers betrekken in de ontwikkeling van je app. Waarom eigenlijk?

Developmentfase: de puntjes op de i

In de laatste fase van de productontwikkeling, bouwen we de ontworpen functionaliteit. Het is echter slim om ook in déze fase gebruikers te blijven betrekken. Gedurende development zijn er altijd nog onderdelen die ontworpen moeten worden, of er worden functionaliteiten gewijzigd op basis van voortschrijdend inzicht.

In deze fase testen we met Figma-prototypes of met een betaversie. We focussen in deze fase altijd op de usability van het product. Dit zijn dus vragen omtrent de structuur, teksten, plaatsing van de knoppen of algehele werking van de applicatie.

Of je beter met een Figma-prototype of een betaversie kunt testen hangt af van hoe zeker je bent over de functionaliteit. Is er nog veel onzekerheid in het ontwerp? Gebruik dan een Figma-prototype. Op die manier ben je flexibeler en kun je makkelijker grotere wijzigingen doen, zonder dat dit veel extra uren kost. Ben je vrij zeker over de richting? Test dan met een betaversie. Deze versie zal altijd dichter bij de werkelijkheid komen dan een prototype en helpt het beste bij de puntjes op de i.

Gebruikers betrekken in de ontwikkeling van je app. Waarom eigenlijk?

Hoe pak je zo’n gebruikersinterview nou aan?

Iedere situatie is anders, maar er zijn een aantal kenmerken die vaak hetzelfde zijn in hoe we gebruikersinterviews aanpakken, Neem de volgende richtlijnen mee in je interviews:

  • Reserveer 2 dagen volledig in je agenda. Mail of bel vervolgens potentiële deelnemers en plan ze in op deze 2 dagen. Vaak proberen we een interview max 30 min te laten duren. In dat geval reserveren we een uur per deelnemer.
  • Denk goed na over de juiste doelgroep. Zorg dat je diverse doelgroepen betrekt die belangrijk zijn voor jouw product. Vaak hebben producten meerdere gebruikers of klanten. Denk bijvoorbeeld aan artsen en patiënten in een medische applicatie.
  • Plan 5-7 gesprekken per doelgroep in. Meer is meestal niet nodig. Hoor je na 5 gesprekken nog steeds totaal verschillende dingen, dan is je doelgroep waarschijnlijk te breed. Probeer deze dan aan te scherpen en doe vervolgens nog enkele extra interviews.
  • Maak een goede interview-guide. Zorg voor een fijne opbouw en maak een onderscheid tussen hoofdvragen en subvragen. Op die manier kun je focussen op de hoofdvragen en voorkom je dat je interview een mondelinge vragenlijst wordt.
  • Test altijd je interview-guide vooraf met een intern proefpersoon. Dan weet je zeker dat het gesprek goed loopt en je geen zaken vergeet.
  • Doe interviews met z’n tweeën. Eén persoon kan dan aantekeningen maken, terwijl de ander de vragen stelt. Meer dan twee mensen maakt het voor de geïnterviewde vaak te intimiderend, dus dat raden wij af.
  • De grootste uitdaging voor beginnende interviewers is meestal het stellen van open vragen. Oefen hier van tevoren mee en reflecteer op de eerste interviews die je doet.
  • Stel altijd de ‘waarom-vraag’. Het grote voordeel van interviews ten opzichte van vragenlijsten, is de mogelijkheid om door te vragen. Zo weet je niet alleen wát iemand vindt, maar ook waaróm.

Haal onzekerheid uit je project

Door gebruikers te betrekken in iedere stap van de ontwikkeling, schiet je niet met hagel, maar haal je onzekerheid uit het project. Binnen de verschillende fasen van productontwikkeling stel je andere vragen. Het is belangrijk om, waar mogelijk, altijd gebruikers te betrekken. Je doet er altijd inzichten mee op en krijgt de mogelijkheid om in een vroeg stadium je product bij te sturen. Op die manier vergroten we samen de kans op succes van je nieuwe product.

Mocht je aan de slag gaan met gebruikersinterviews en behoefte hebben aan een extra paar ogen, neem dan contact op via johan@todaytomorrow.nl of 06 512 095 03.