Er bestaat een misverstand over dingen die simpel ogen, namelijk dat het eenvoudig is om te maken en derhalve goedkoper. Maar dat is niet zo. Niet perse. En zeker niet wanneer we dit in het licht van app ontwikkeling zien.
Eenvoud en focus op de kern is eigenlijk altijd het doel. Een goed voorbeeld is de bewegwijzering van Schiphol. Simpel toch? Zwarte iconen en een leesbare letter op gele lichtbakken. Daar is niks complex aan. Toch is het niet van de ene op de andere dag gemaakt. De designers hebben hier lang en hard op gepuzzeld en zijn na vele afwegingen tot een krachtig én eenvoudig ogende oplossing gekomen.
Eenvoud is de kunst van het weglaten. Daar gaat veel tijd en energie in zitten. Wat is essentieel voor het ontwerp en moet dus blijven? En wat is irrelevant en mag dus worden weggelaten? Alleen als de ontwerper én de klant hierin scherpe keuzes durven maken is een ‘simpel’ ontwerp haalbaar.
Vraag iemand maar eens iets kort en bondig uit te leggen zonder dat hij of zij daar op voorbereid is, dan heeft iemand heel veel woorden nodig om zijn of haar punt te maken. Geef je iemand daarentegen de tijd en tools om na te denken over wat de kern is van zijn verhaal dan lukt het misschien om het in één zin uit te leggen. Zo werkt dat ook met design voor apps. Alleen gaat het dan niet over woorden maar over flows, user journey’s, knoppen, beelden, animaties, branding, slimme code en snuggere front-end development.
De huisstijl van Dirk van den Broek is ontworpen door Roorda. Filialen met anderen namen kregen dezelfde behandeling als Dirk waardoor er een duidelijke eenheid ontstond dat past bij de prijs-kwaliteitverhouding van Dirk. Brandweer rood (signaal kleur) en witte letters van een gratis font, simpelweg onderlijnd zodat het een logo wordt.
Niet alleen vereist het lef om dit te maken voor de designer, ook is er lef van de klant voor nodig om ervoor te durven staan – je moet er namelijk voor uitkomen dat je een goedkope keus bent en er zodoende ook zo uit ziet. Is het mooi? Niet perse. Is het goed? Ja, zeker.
Is eenvoud dan altijd lelijk? Nee hoor. Heel vaak is eenvoud prachtig. Neem het Nike-logo. Beweging, snelheid en wendbaarheid gevangen in een vorm. Een symbool dat we wereldwijd met trots dragen.
Of neem de nieuwe sigarettenpakje met foto’s. Eerst was het enkel een zwart omlijnd vlak met ‘roken is dodelijk’. Stiekem was dat best mooi. Het had iets iconisch. De lijndikte was goed, de typografie klopte. Het werd bijna een beeldmerk op zich. Maar de nieuwe behandeling met die Stockfoto’s maakt het ongemakkelijk. Ingewanden zijn onsmakelijk. Daarmee is het sigarettenpakje van een aantrekkelijke verpakking (net als voetbalplaatjes) naar een ongemakkelijke verpakking veranderd. Een enorm andere beleving. Natuurlijk kopen mensen nog steeds sigaretten, het is een verslaving. Maar dat roken dodelijk is wordt niet meer als iets iconisch gelezen.
Hoe passen we deze zienswijze op eenvoud toe binnen app projecten bij TodayTomorrow? Ik ontwerp momenteel een website voor een groot Londens cultureel instituut. Het ontwerp is doodeenvoudig geworden. Geel, logootje, plaatjes, drie regels tekst en twee knoppen in de hoofdnavigatie.
Als je het ziet denk je, dat is wel heel simpel. En toch had ik voor dit eenvoudige plaatje twee dagen stakeholder sessies, 7 trips naar Londen, één executive board meeting, pagina’s vol met gebruikersdata en honderd design uren nodig. Eenvoud is een kwaliteit. En kwaliteit bereik je met aandacht. Die aandacht kost tijd en dus geld.