Stel, jij bent een pionier en komt net uit de ontdekkingsfase. Je had grootse plannen met een fantastisch product dat je tot leven wil wekken in een startup. Jouw idee staat voor vernieuwing! Je zat midden in een creatieve bierviltjeschaos, samen met een team van gelijkgestemden om het idee voor je product uit te werken. Alle ideeën waren welkom, ‘ja-maar’ verboden. En op een zeker moment heb je die ontdekkingsfase afgerond met een sterk concept.
Al die goede ideeën en schetsen wil je nu transformeren tot een product: orde in de chaos creëren. Keuzes maken, bedenken hoe je product eruit gaat zien, hoe het goed werkt, tot in ieder detail, zodat je gebruikers er straks warm voor lopen. Tijd dus ook voor een design systeem.
Een designsysteem is een uitgebreide set regels voor typografie, vorm, kleuren en interactie. Ongemerkt kom je voortdurend allerlei designsystemen tegen. Neem bijvoorbeeld Instagram. De iconen herken je waarschijnlijk zelfs buiten de app. Ook de handelingen die je moet doen om iets te liken of een story te bekijken zijn altijd hetzelfde.
Als interaction designer ontwerp ik dit soort vaste patronen voor digitale producten. Ik zorg ervoor dat het patroon logisch in elkaar zit, en dat het ontwerp op visueel gebied herkenbaar en consistent is. Voorbeeld: die grote groene call to action-knoppen op deze website zijn niet te missen. Ze knallen van je scherm, waardoor het ‘menu’ en ‘contact’ direct in het oog springen. In welke mate je deze knoppen en kleuren gebruikt, staat ook in het designsysteem. We willen natuurlijk niet dat onze bezoekers zelf groen gaan zien. 😉
Klinkt logisch, zo’n designsysteem? Maar waarom kostbare tijd en euro’s investeren, terwijl je in deze fase al extra kritisch moet zijn waar je je geld aan uitgeeft? Het antwoord is simpel: tijdwinst op de lange termijn. Vergelijk het met het bouwen van een woonwijk. Als je voor elke rijtjeswoning steeds opnieuw gaat bedenken welke schroef, kleur, baksteen of dakpan je moet gebruiken, ben je onnodig lang bezig. Leg die denkbeeldige dakpannen, raamkozijnen, deurklinken en stenen dus overzichtelijk bij elkaar en spreek ook af hoe je ze gebruikt. Uiteindelijk brengt je dat blije gebruikers, die makkelijker en sneller hun weg kunnen vinden in je app.
Zijn er nou ook nadelen? Ja, het vraagt toch even een tijdsinvestering aan het begin. Dus voor een kort project heeft het niet veel nut om zo’n uitgebreid systeem op te zetten, zoals we voor bijvoorbeeld Moonback deden. Wel geloof ik dat elk product toch baat kan hebben bij elke vorm van een design systeem. Je zou bij een kort project ervoor kunnen kiezen om een minimaal design systeem op te zetten om alleen al de communicatie met design makkelijker te maken. Maar ook om zelf een beter overzicht te krijgen van alle componenten die in de applicatie zitten.