Iedereen bij De Wortel van Drie is een echte product-liefhebber. We houden van mooie functionaliteiten, goed werkende back-ends, et cetera. Noem het op en wij worden er enthousiast van. De ideeën vloeien rijkelijk en alle features zijn in onze gedachten al uitgedacht. Bij het ontwikkelen van je eigen app is het een valkuil jezelf in de details en de uitwerking daarvan te verliezen.
In veel gevallen kun je onderzoeksvragen die je startup heeft ook op andere manieren beantwoorden. Maak de deelvragen klein en meetbaar. Wil je bijvoorbeeld de tractie van nieuwe gebruikers testen? Een simpele landingspage met een fake product is dan voldoende. Je hebt daarvoor geen app met uitgebreide features nodig. Een opeenvolging van kleine, snel realiseerbare, tests is veel sneller en geeft je dezelfde of zelfs betere inzichten dan het ontwikkelen van een app.
Begin met meerdere problem interviews. Zodra je een idee bedenkt kun je de illusie hebben te weten hoe de vork in de steel steekt. Met een problem interview probeer je zonder oordeel te achterhalen wat het echte probleem is en hoe het probleem precies in elkaar steekt. Je vraagt wat iemand al gedaan heeft om dat probleem op te lossen en onderzoekt of de doelgroep potentie heeft.
Cruciaal bij een problem interview om een app te laten ontwikkelen is dat je niet pitcht welk idee je zelf voor een app hebt, maar je focust op het probleem. Dat voorkomt dat de mensen die je interviewt antwoorden naar wat ze denken dat je van ze verwacht. Veel mensen zullen namelijk enthousiast reageren op een leuk idee, maar jouw product vervolgens kopen is natuurlijk iets heel anders. Het problem interview is een eerste stap om te onderzoeken of jouw app ook een écht probleem oplost. Lees hierover meer in Running Lean van Ash Maurya.
In de beginfase van het ontwikkelen van een eigen app is het waarschijnlijk nog onduidelijk wie in de toekomst als co-founders aan zullen blijven, wie er tijd in stopt en wie er geld reserveert of investeert. Voor dit soort situaties is Slicing Pie een uitkomst. Slicing Pie is een dynamische aandelenverdeling op basis van het aantal uur dat je werkt en het geld dat je investeert. Op die manier representeert het aantal aandelen dat je in een bedrijf hebt dat wat je gedaan hebt. Je hoeft daarvoor slechts de uren (bij ons app bureau gebruiken we hiervoor Toggl) en je uitgaven bij te houden. Zodra je je bedrijf gaat formaliseren, bijvoorbeeld in een B.V., dan zet je de aandelenverhouding vast en kun je Slicing Pie aan de wilgen hangen.
Lange tijd was het idee dat als je genoeg gebruikers genereert het verdienmodel vanzelf komt. Dit klopt vaak, maar het maakt het succes van je eigen app erg afhankelijk van het wel of niet ‘viral gaan’. Veel apps zullen moeite hebben om het kritieke aantal gebruikers te genereren dat nodig is om hun businessmodel rond te krijgen.
Probeer tijdens het ontwikkelen van een app een verdienmodel op kleine schaal te realiseren. Dit kan al met een app die niet over alle features beschikt die je in gedachten hebt. Zodra je weet dat dit op kleine schaal werkt, kun je een inschatting maken van de marktgrootte. Je kunt een berekening maken van wat het kost om een nieuwe gebruiker te werven en welke opbrengsten daar tegenover staan. Houd je daarmee geld over onder de streep? Dan heb je een prachtig model voor groei en loont het om extra te investeren om een app idee te laten ontwikkelen.
Een financieel model maken klinkt wellicht als taaie kost, maar het is ontzettend waardevol. Een paar tips voor een goed model:
Samen zou dit moeten leiden tot een mooie hockeystick, waarmee je binnen enkele jaren succes boekt. Maar let op, blijf hiermee terughoudend. Veel ondernemers hebben de neiging tot overoptimistisch te zijn. We delen graag ons voorbeeld voor een financieel model voor een app, dus mail even naar johan@todaytomorrow.nl als je daar meer over wil weten.
Het klinkt te mooi om waar te zijn, maar gratis geld bestaat echt. Nederland (en daarbuiten) kent vele challenges waaraan je mee kunt doen. Soms wordt er een tegenprestatie gevraagd, soms ontvang je het prijzengeld in natura, maar hoe dan ook is het nuttig om mee te doen. Vaak is de inschrijving zo gepiept, omdat je bij elke inschrijving onderdelen kunt recyclen. En onze tip? Gebruik het prijzengeld niet voor eigen salaris, omdat dit bij de meeste inschrijvingen niet wordt gewaardeerd. Naast het geld (waarmee je tijd kunt overbruggen tot je app omzet begint te genereren) draagt prijzen winnen bij aan je geloofwaardigheid en het opbouwen van een netwerk.
Soms gelieerd aan een prijs, soms ook gewoon los beschikbaar. Doe mee aan enkele start-up-trajecten waarin je ondersteuning krijgt van experts. Het biedt een verfrissende blik op waar je mee bezig bent en helpt je de juiste keuzes te maken bij het ontwikkelen van een app. Doe er overigens niet te veel (of tegelijk), anders ben je vooral aan het praten en weinig aan het doen.
Met een hybrid app kun je met één codebase voor meerdere platformen een app ontwikkelen. Je hoeft de code maar één keer te schrijven om een app voor zowel iOS, Android en web te maken. Dat scheelt kosten om de app te ontwikkelen en geeft je ook veel flexibiliteit om doorlopend veranderingen door te voeren op basis van de input van gebruikers. Juist in de beginfase van het ontwikkelen van een app wil je een dynamische opzet die flexibel kan meebewegen met de wisselende features die je wilt bouwen en testen bij je gebruikers.
Er zullen veel verleidingen op je pad komen, die op dat moment echt belangrijk lijken. Je mailbox stroomt vol en je danst al snel naar de pijpen van semi-belangrijke samenwerkingspartners. De uitnodigingen voor beurzen en netwerkborrels stromen binnen, en als je wilt dwaal je daar al je tijd rond. Als mensen vaker dan één keer met je in gesprek willen, probeer dan te peilen of zij ook daadwerkelijk beslissingsbevoegdheid hebben binnen de organisatie waar ze werken. Probeer kritisch te zijn op waar je je tijd in investeert, of dit nu gaat over marketing, het product, of netwerken. Succesvol een app ontwikkelen? Breng focus aan in iedere stap en bepaal wat op dat moment jouw volledige aandacht nodig heeft.
Er zullen veel verleidingen op je pad komen, die op dat moment echt belangrijk lijken. Je mailbox stroomt vol en je danst al snel naar de pijpen van semi-belangrijke samenwerkingspartners. De uitnodigingen voor beurzen en netwerkborrels stromen binnen, en als je wilt dwaal je daar al je tijd rond. Als mensen vaker dan één keer met je in gesprek willen, probeer dan te peilen of zij ook daadwerkelijk beslissingsbevoegdheid hebben binnen de organisatie waar ze werken. Probeer kritisch te zijn op waar je je tijd in investeert, of dit nu gaat over marketing, het product, of netwerken. Succesvol een app ontwikkelen? Breng focus aan in iedere stap en bepaal wat op dat moment jouw volledige aandacht nodig heeft.